Z Pardubic na východ

Sezemice – Holice – Veliny – Horní Jelení – Ostřetín – Dolní Roveň – Moravany – Dašice

Z Pardubic se vydáme asi 8 km východním směrem do města Sezemice. První písemná zmínka o obci je již ze 13. století, ale rozvoj nastal až v 16. století za vlády Pernštejnů, od nichž získaly Sezemice řadu práv a výhod. Roku 1834 byly povýšeny na město. Jednou z prvních cihlových staveb u nás je gotický kostel Nejsvětější Trojice z roku 1270. U kostela si můžeme prohlédnout dřevěnou šestibokou zvonici z 18. století. Cenné jsou také domy z 1. poloviny 19. století, které jsou postaveny ve stylu selského baroka. [/]
Ze Sezemic pokračujeme dále 5 km do města Holice. Toto místo je známé především jako rodiště Emila Holuba. Vlastní profesí byl lékař, ale ze svých návštěv černého kontinentu v 2. polovině 19. století přivezl ohromné sbírky. Ty jsou umístěny jak v Náprstkově muzeu v Praze, tak i v jeho vlastním Africkém muzeu v Holicích, které mu obec postavila v roce 1970. Holuba zde připomíná také pomník od K. Duducha z roku 1949. Vynikající ukázkou baroka je kostel sv. Martina z let 1736–1739. Na náměstí najdeme artézskou studnu s mírně mineralizovanou vodou, jež vznikla vrtem do hloubky 387 m. Za horkého počasí se můžeme vykoupat v rybníku Hluboký, který se nalézá severně od obce u Hradeckých lesů. [/]
Po dalších 5 km východním směrem najdeme na pohled obyčejnou vesničku s neskutečně unikátní architekturou. Právě jsme objevili obec Veliny. Nádherný soubor roubené architektury v Čechách zahrnuje roubený kostel sv. Mikuláše z roku 1752, dřevěnou zvonici stojící vedle kostela a roubenou márnici.[/]
Pokračujeme jihovýchodním směrem a podivujeme se nad množstvím turistů, houbařů a jiných návštěvníků lesa i okolí. Tato oblast je doslova protkána množstvím značených turistických i cyklistických tras, a proto je místo rájem pro milovníky procházek a výletů. Po příjezdu do obce Horní Jelení si prohlédneme zámeček na Sádkách z roku 1865, postavený na místě bývalé tvrze. Dominantou obce je ovšem kostel Nejsvětější Trojice, jenž vznikl na místě původní renesanční stavby. Kostel je zařízen v pozdním baroku a ukrývá proslulý obraz Ecce homo z roku 1670 od neznámého umělce. V interiéru rovněž nalezneme náhrobek stavebníka původního kostela Heřmana z Bubna, jenž se proslavil zejména v bojích s Turky, odkud přivezl do Čech lva.[/]
Jižněji od obce projíždíme skrz Ostřetín. Obec je ukázkovým příkladem německé kolonizace, poznáme ji dle výrazného ulicového typu. Cennou památkou obce zůstává kostel Zvěstování Panny Marie z roku 1781, který se nalézá na místě o mnoho let starší stavby z roku 1350. V interiéru kostela si nezapomeňme povšimnout sošky Immaculaty na triumfálním oblouku. Další hodnotnou památkou Ostřetína je dům čp. 47. Zdobí jej ornamentální štít a pochází z 1. poloviny 19. století.[/]
Jedeme dál. Objevujeme obec Dolní Roveň s původně dřevěným kostelem sv. Mikuláše. Do dnešní podoby byl přetvořen v letech 1867–1877. Výraznou součástí jeho interiéru je obraz sv. Mikuláše z roku 1688.[/]
Začínáme pozvolna uzavírat kruh a přijíždíme do Moravan. Obec je mimo jiné rodiště Františka Udržala, předsedy vlády za 1. republiky. Zde si můžeme prohlédnout kostel sv. Petra a Pavla z konce 18. století. V části Moravan, v Platěnicích, bylo objeveno žárové lužické pohřebiště. Další památkou obce je kostel sv. Jiljí, vytvořený stejně jako kostel sv. Petra a Pavla dle návrhů architekta T. Haffeneckera. Zařízení kostela je rokokové z koce 18. století.

Reklama
Sdílejte článek s přáteli:

Našli jste nějakou chybu? Nahlašte nám ji