Jak připravit kolo na novou sezonu – servis, údržba, na co dát pozor

Každý rok se cyklisti dělí na dvě skupiny. Každý rok se cyklisti dělí na dvě skupiny. Na ty, co s prvním oteplením radostně ukrajují první kilometry a tu druhou, co si nestihla připravit svého miláčka včas. No a přiznejme si, že nepřipravená skupina je také mnohem početnější. Cykloservisy jsou však již přeplněné k prasknutí a čekací lhůty nekonečné. Říkáš si, že kýžených jarních švihů, na které, jsi se celou, tu studenou zimu těšil, si neužiješ. Máme pro tebe řešení. Zkus si letos připravit kolo na sezónu sám.
Možná se to nezná, ale příprava kola na sezónu není otázka 10 minut. A když už jsi investoval nemalé peníze do kola, bylo by škoda se na ni vykašlat. Nejen že by sis jízdu pořádně neužil, ale riskoval bys i poškození kola, v horším případě si koleduješ o držkopád a úraz. S pomocí našeho návodu však základní jarní servis biku zvládneš sám doma. Kromě toho, že ušetříš nějakou tu kačku za práci mechanika, si užiješ, první jarní vyjížďku ještě tento víkend.
Náš návod na jarní servis kola je sice koncipovaný primárně pro horská kola, ale některé pasáže stejně dobře poslouží i pro silničku či gravel bike.

Začni důkladnou očistou
Jak správně udržovat kolo v čistotě? Nejprve bys měl kolo pečlivě umýt. Použij teplou vodu a jemný čisticí prostředek. Vyvaruj se vysokotlakých hadic s vodou. K mytí kola v ideálním případě použij speciální přípravky a nezapomeň je spláchnout jemným proudem vody. Dej si pozor a nezaměň hadr na řetěz třeba s tím, kterým budeš umývat rám. Doporučujeme použít stojan na opravu kol nebo kolo zavěsit, třeba za sedlo.
Po umytí kolo nejen prokoukne, ale také jím prodloužíš životnost rámu a dalších komponentů. Nezapomeň ani na péči o špatně dostupné části a pohyblivé čepy. Sundej přední i zadní kolo a umyj je. Vyčisti všechny zuby na kazetě i převodníku. Použij speciální čisticí pomůcky se štětinami určené přímo pro tento účel, případně starý kartáček na zuby.
Proces opakuj klidně několikrát. Čistý řetěz prodlouží životnost převodů, a to usnadní plynulost řazení. Zkontroluj pomocí měrky na řetěz, zda není již moc vytažený a nebylo by lepší ho vyměnit. Následně řetěz namaž mazivem a pak ho otři hadrem. Celé kolo otři do sucha. Na závěr můžeš použít leštící přípravek či impregnaci.
Zkontroluj stav plášťů a kol
Pokud pláště vypadají opotřebovaně, zpuchřele nebo zploštěle na středním běhounu, kup nové, namontuj nový pár a dohusti je na požadovaný tlak. Podívej se, jestli ráfky nehází do stran či na výšku apod. Případná „osmice“ se dá vycentrovat pomocí centrklíče, ale pokud s tím nemáš zkušenosti, doporučujeme dát kolo do servisu.
Nezapomeň na řazení a brzdy
Speciální péči věnuj brzdám. Před každou sezónou zkontroluj stav brzdových destiček a vycentruj brzdový třmen vůči kotouči. Případně sešteluj chod brzdových páček pomocí regulačního šroubku. Může být potřeba vyměnit brzdovou kapalinu nebo brzdy odvzdušnit, ale to bychom raději nechali na odborníkovi.
Překontroluj taky řazení, zda přes zimu nedošlo k zatuhnutí lanek a bovdenů. Případně je vyměň a zkontroluj také rozsah krajních poloh přehazovačky a případně přesmykače. Pozor ať se ti při zařazení na krajní převody nedostane přehazovačka do výpletu zadního kola. Rozsah chodu na krajní polohy se zpravidla provádí pomocí dvou malých šroubků.

Zkontroluj rám, tlumiče a případné opotřebení dalších komponentů
Teď už jen zbývá dotáhnout všechny šrouby a matice. Zejména hlavové složení, řídítka, všechny čepy a šrouby na uložení tlumiče a zadní stavby atd. Dle pokynu od výrobce zkontroluj správný tlak ve vidlici i tlumiči. Při testovací jízdě kolem bloku pozorně poslouchej, zda neuslyšíš nějaké podezřelé nerytmické zvuky. Mohly by být ukazatelem skryté závady – může to být jen špatně vyčištěné místo, špatné ložisko nebo něco vážnějšího. Praskliny kdekoli na rámu či jinde nepodceňuj! Tlumič i vidlice by měli projít pravidelnou kontrolou v servisu, většina výrobců udává po dvou letech, ale to je samozřejmě hodně individuální.
Zkontroluj taky pedály a sedlovku
Pokud používáš nášlapné pedály, tak je nezapomeň promazat a mysli také na obuv a kontrolu dotažení kufrů. Pohlídej si správný chod a nastavení systému při vypínání, ať se vyvaruješ nepříjemným pádům. Jestli má tvoje kolo teleskopickou sedlovku, zkontroluj její bezproblémový chod.
Tuto základní údržbu kola zvládne s trochou cviku opravdu každý a není třeba čekat další měsíc na termín v servise. Samozřejmě se občas stane, že si situace vyžádá návštěvu odborného cykloservisu, ale jde jen o pár náročnějších úkonů, které rozhodně neřešíte každý rok.
