Řetězové remorkéry

Řetězové remorkéry “ byly určeny k vlečení nákladních člunů proti proudu převíjením řetězu položeného na dno řeky přes pár řetězových bubnů na palubě, které poháněl parní stroj. Tento původně francouzský vynález byl roku 1865 úspěšně vyzkoušen na horním toku Labe a již roku 1870 provozován společností KSO (Kettenschleppschif- fahrts-Gesellschaft der Ober-Elbe) od české hranice do Buckau. Řetězovou remorkáž z Buckau do Hamburku provozovala firma VHMDC (Vereinigte Hamburg-Magdeburger Dampfschiffahrts “ Compagnie). Pražská společnost pro plavbu parní a plachetní (PSPP) získala r. 1870 koncesi pro zřízení řetězové remorkáže od Mělníka po saskou hranici. Celá trať však byla dána do provozu až roku 1886. Řetězová remorkáž byla na českém úseku Labe provozována až do roku1947 (mezi Ústím n. L. a Neštěmicemi). Řetězový remorkér oznamoval svůj příjezd zdaleka slyšitelným lomozem způsobeným navíjením řetězu na bubny. Řetěz dodnes leží na dně Labe.

Reklama
Sdílejte článek s přáteli:

Našli jste nějakou chybu? Nahlašte nám ji

Report Nahlásit chybu
Reklama
Reklama