Proč si vybrat celoodpružené kolo?

Většina horských kol je vybavena odpružením, které vám udrží kontrolu nad nerovným terénem, ale ne všechna horská kola potřebují stejný typ pojezdu a odpružení. Hardtaily nemají zadní tlumič a celoodpružená kola mají tlumiče vpředu i vzadu. Volba mezi horským kolem s pevným nebo celoodpruženým podvozkem závisí na tom, jak a kde chcete jezdit.

Co je celoodpružené kolo?

Reklama

Celoodpružené kolo je horské kolo s odpruženým předním kolem pomocí odpružené vidlice a také s odpruženým zadním kolem, které je umístěno na rámu na místě s pohyblivou zadní kyvkou na pojenou na tlumič. Ten zajistí chod i tlumení odpružení. Celoodpružená kola jsou zařazená do kategorií dle velikosti zdvihu a zaměření.

Zdvih vidlice, případně tlumiče je délka chodu vidlice nebo zadní stavby kola, která určuje jak velké nerovnosti zvládne kolo přejet a odpružit. Nižší zdvihy jsou spíše tužší, utlumí nerovnosti středního charakteru, jsou dobrou oporou při šlapání. Vyšší zdvihy citlivě utlumí drobnější nerovnosti, utlumí velké nárazy po přejezdu kořenů i dopady při skoku na kole. Celoodpružené kolo, správně namontované a vyspělé, je v současné době nejvyšším článkem ve vývoji jízdních kol.

Celoodpružené kolo vám přinese komfortní pocit z jízdy

Kolo s plným odpružením, i když se jedná o jízdu na krátkou vzdálenost, je pohodlnějším kolem. Celoodpružené kolo klouže po překážkách sametově a plynule. Díky masivnímu využití uhlíku při výrobě rámů, promyšlených karbonových sedlovek a nízkotlakých pneumatik jsou dnešní výztuhy pohodlnější než před několika lety.

Co se týče trakce, na sjezdech nabízí celoodpružené kolo úplně jinou úroveň přilnavosti než jakákoli výztuha a co víc, je k dispozici „přirozeně“, aniž by vyžadovala tak vysokou úroveň techniky jízdy jako u jízdních kol bez zadního tlumiče.

Celoodpružené kolo za vás udělá spoustu práce, kterou obvykle děláte s vlastními nohami a rovnováhou těla. Při jízdě se tedy nemusíte tolik namáhat. Obecně se věří, že jízdní kola s odpružením vpředu i vzadu jsou pohodlná, ale především jde o bezpečnost a tedy o dosažení maximální trakce, zejména při vysokých rychlostech. Pohon, který není ničím jiným než přilnavostí kol k zemi, má rozhodující vliv na to, jak se kolo otáčí, překonává nerovnosti a především jak brzdí. Kolo, které není v kontaktu se zemí, nebrzdí. Kromě hodnoty zdvihu a jeho nastavení je tedy velmi důležitou vlastností tlumiče nárazů jeho tlumení a možnost jeho nastavení.

Reklama
Reklama
Sdílejte článek s přáteli:

Našli jste nějakou chybu? Nahlašte nám ji

Report Nahlásit chybu
Reklama
Reklama