Pomalu se blíží lyžařská sezóna: jak se na ní připravit

Léto je za námi a podle aktuálního počasí se zdá, že zima dorazí dříve, než jsme čekali. Můžete se proto těšit na nadcházející lyžařskou sezónu. Jak se na ni připravit, abyste ji zvládli ve zdraví?

Reklama

Jak se říká, kdo je připraven, není překvapen. A proto je dobré na věci, které vás v blížící se lyžařské sezóně čekají, myslet v předstihu. A jaké to jsou? 

Finanční rezerva

V posledních měsících stouply ceny nejen pohonných hmot, ale také energií a služeb. Dá se proto očekávat, že ubytování, lyžařské vleky i občerstvení bude stát o něco více, než předchozích letech. Proto je dobré si na hory vyčlenit o něco větší částku, než dříve. 

Lékařská péče

Ať už jedete na lyže do ciziny, nebo si počkáte na zasněžené sjezdovky v Čechách, měli byste myslet na kvalitní pojištění. Pro tuzemsko se vyplatí zrevidovat si své úrazové pojištění a případně navýšit jeho limity, pro lyžování v cizině je zase neocenitelným pomocníkem cestovní pojištění. Jakýkoli úraz vás totiž může na nějakou dobu vyřadit z pracovního procesu a díra do rozpočtu by tak mohla být opravdu značná. 

Kontrola vybavení

Ať už jste lyžař nebo snowboardista, začíná to kontrolou snowboardu nebo lyží. Je vhodné je včas vzít do servisu a nechat udělat kontrolu vázání, nabrousit hrany, vyhladit plochu lyží či snowboardu. Je také užitečné nechat si rychle prohlédnout zbytek vašeho vybavení, abyste se ujistili, že je vše na svém místě a funguje správně. Zkontrolujte, zda všechny důležité části oblečení stále sedí a nic není rozbité nebo roztržené – nechcete čekat, až budete na horách, abyste zjistili, že se vám u bundy utrhl knoflík nebo chybí lyžařská rukavice. A proč to dělat v předstihu? V sezóně je v servisech plno a mnohdy nové lyžařské oblečení a vybavení, které se vám líbí, bývá vyprodané. 

Příprava těla na sport

Většina úrazů se stává proto, že vaše tělo nebylo připravené na výkony, které po něm na svahu chcete. Dochází pak ke zbytečným zraněním. Pak už můžete jen doufat, že úraz nebude vážný, anebo kompenzace od pojišťovny pokryje vaše výdaje. Jak na tom s pojištěním jste si můžete ověřit před sezónou sami a použít srovnávač pojištění

A jak si ověřit fyzickou připravenost? Pokud jste téměř celý rok strávili například v kanceláři za počítačem, je potřeba vašemu tělu připomenout, že se blíží zima. 

Ač se to nezdá, při lyžování potřebujete sílu v nohou i celém trupu těla. Když pracujete na přípravě pro lyžování, je důležité zaměřit se na hluboké břišní svalstvo. To vás drží vzpřímeně a podporuje dynamický pohyb. 

Pokud jde o lyžování, největší svaly, které používáte, jsou samozřejmě na nohou. Ale ukazuje se, že jen dělat dřepy není nejlepší způsob, jak je připravit na lyžování. Důležitější je se zaměřit na stabilizační svaly. K tomu jsou vhodné výpady, ať už se zátěží, nebo bez ní. 

Mozek tak se stává obratnějším v tom, aby řekl svalům, co mají dělat. Většina lidí má čistou svalovou hmotu na to, aby dělali sport, který chtějí dělat. Věc, která chybí, je, aby ta masa byla dostatečně chytrá, aby to udělala. Může vám v tom pomoci jednoduchá kombinace následujících cviků.

Trénink na nohy:

  • 20 dřepů
  • 10 střídavých výpadů vpřed na každou nohu (celkem 20)
  • 20 skokových výpadů
  • 10 skokových dřepů

Aerobní kondice je v podstatě schopnost vašeho těla využívat tuk jako palivo. Ale v lyžování může nedostatek kardio kondice znamenat, že se dostanete do nebezpečné situace a budete příliš unavení na to, abyste dělali sebevědomá a bezpečná rozhodnutí.

Reklama
Sdílejte článek s přáteli:

Našli jste nějakou chybu? Nahlašte nám ji

Report Nahlásit chybu
Reklama
Reklama