Také se ztrácíte v nabídce všemožných druhů a značek jízdních kol a nevíte si rady s výběrem? Ukážeme Vám, že výběr kola není raketová věda. Pomůžeme vám zorientovat se v nabídce. Jste spíše emoční člověk, který se rozhoduje podle barvy a designu? Nebo spíše váháte a hledáte dokonalé parametry pro vaši postavu a styl jízdy? Poradíme oběma skupinám. S naším průvodcem si vyberte kolo, které vám ihned přiroste k srdci, ale zároveň vás neomrzí ani po 10 tisících kilometrech.
Předem nutno uvést, že výběr správného kola je obsáhlé téma a neexistuje pro něj univerzální návod. Každý jezdec má jiné nároky, potřeby. Doporučujeme proto před pořízením kola, navštívit cyklo specialisty z Ceskyraj.com, kteří vám rádi odborně poradí.
Základní otázka by měla znít: Kde budu nejčastěji jezdit?
Základní dělení je snadné: do terénu slouží MTB (= horská) kola, na asfalt využijete silničku a trekingové kolo je praktický obojživelník. Každý typ má pak několik poddruhů. Jaké jízdní kolo bude nejlepší právě pro vás?

Horská kola
Pevné horské kolo (hardtrail)
Snad nejčastěji se setkáte s horákem s pevným rámem, tzv. hardtrailem. Jde o kolo s odpruženou přední vidlicí a koly 27,5“ nebo 29“. Menší varianta je ideální pro hravější jízdu v trailech. Takové kolo je lehké, hravé, zvládne výmoly, kořeny i štěrk. Dvacetdevítky si v trailu sice poradí taky, ale obratnost v zatáčkách bude chtít trochu praxe. Díky velkému průměru kol však snadněji dosáhnete solidní rychlosti i na asfaltu.
Celoopružené horské kolo
Investice do celoodpruženého kola je sice vyšší, odměnou je však dokonalý zážitek z terénu. „Celopéro“ perfektně absorbuje nárazy a můžete se s ním pustit i z toho nejbláznivějšího trailu. Tlumení lze regulovat. A na asfaltu můžete tlumení zamknout úplně, takže dochází pouze k minimálním ztrátám energie.
Silniční kolo
Silniční kola jsou zrozená pro jízdu na zpevněném povrchu, ideálně asfaltu. Pokud chcete polykat kilometry v rychlém tempu, jsou tou pravou volbou. Pořídíte čistě závodní kola z karbonu i o dost levnější, ale stále docela lehká kola za alu slitin, se kterými si dáte do těla.
Gravel
Gravel je víceméně silnička, se kterou můžete bez obav odbočit z asfaltu na štěrk či šotolinu. Jedná se o rychlá kola se silnějšími ráfky a hrubšími plášti. Gravel je odolný, díky nízko umístěnému středu stabilní a hodí se i na delší výlety „na těžko“. Jejich popularita v poslední době strmě stoupá.
Trekingové kolo
Seznamte se s praktickým obojživelníkem. Na silnici vám bude fajn a v lehčím terénu budete jen kousek za horákem. Jsou to super kola na dovolenou pro celou rodinu. Nestojí moc peněz a mají často už v základní výbavě vychytávky jako blatníky, světla nebo nosiče. Trekingová kola jsou ideální volbou pro pohodáře, co nepotřebují být v cíli za každou cenu první, ale chtějí si to na kole především užít.
Městské kolo
Městské kolo vám logicky udělá nejlepší službu ve městě. Tento typ kol má obvykle snížený rám pro snadnější nasedání a sesedání a často i přední nebo zadní nosič pro převoz aktovky či nákupní tašky. Hraje se zde hlavně na pohodlí. Pro městská kola jsou charakteristická větší sedla a vzpřímenější posed za řídítky. Často je najdete u bike-sharingových společností.
Dámské kolo
Některé sportovní slečny a paní se dámským kolům záměrně vyhýbají. Jenže dámské kolo už dávno neznamená, že musíte jezdit na paní radovou. Moderní dámské kolo umožní sportovní posed, ve kterém dosáhnete lepších výkonů a nebude vás bolet za krkem. Díky velkému boomu cyklistiky se dnes vyrábí speciální dámská kola ve všech výše zmíněných kategoriích.
Výběr velikosti kola
Kola všech kategorií se vyrábí v několika velikostech podle výšky postavy. Výběr velikosti kola konzultujte s prodávajícím, nebo si alespoň před koupí kola v e-shopu projděte velikostní tabulky výrobce. Velikostní tabulky jednotlivých značek se totiž můžou lehce lišit.
Výběr materiálu
Podle toho, kolik máte na nákup nového kola odloženo si můžete vybrat z několika materiálů. Kdysi se používala hlavně ocel. Dnes už je stavebním materiálem spíše pro ta nejlevnější kola. Výhodou ocelových rámů je jejich pružnost, nevýhodou opravdu vysoká hmotnost.
Většina dnes prodávaných kol má rámy z hliníkových slitin. Hliníkové rámy poznáte podle označení ALU a jejich výhodou je slušná hmotnost, velmi dobrá tuhost a příznivá cena. Nevýhodou je pak nízká pružnost rámu.
Druhým v dnešní době nejpoužívanějším materiálem pro výrobu rámů je karbon. Pokročilá technologie výroby umožňuje stavět extrémně pevné a ultralehké rámy. Oproti hliníkovému rámu může být váhová úspora u karbonu až 50 %. Výjimkou dnes nejsou závodní karbonové rámy vážící hluboko pod 1 kg. Váhová úspora u karbonu však rozhodně neznamená úsporu cenovou, takže je výsadou hlavně dražších kol vyšších tříd.
Výběr značky kola
Pokud máte oblíbenou značku kola a hledáte jen nový model, případně typ kola, máte většinou svého favorita jasně daného. Díky globalizaci se k nám však dostávají značky z celého světa a konkurence se navzájem předhání, kdo vyrobí v dané cenové kategorii lepší kolo. Takže pokud se poohlížíte po novém kole ve specializovaných prodejnách, nebo e-shopech, neměli byste sáhnout vedle ať už si vyberete kolo jakékoliv značky.
Pokud však chcete konkrétní doporučení, mrkněte na horská kola GT a a horská kola Cannondale. Obě tyto značky vyrábí jak hardtraily, tak celoodpružená kola od cenově dostupných modelů po závodní speciály.