Stoletá mladice Škoda

Na počátku bylo kolo… Když mechanik Laurin a knihovník Klement krátce před závěrem roku 1895 zakládali na okraji Mladé Boleslavi dílnu na opravy a výrobu jízdních kol, určitě ani v nejsmělejších snech netušili, že roku 1898 přidají ke kolům motor a začnou produkovat motocykly. A už se patrně neodvážili ani pomyslet, že úspěch jejich firmy vyvrcholí roku 1905 výrobou prvního automobilu zvaného voituretta. Voiturettu je možné vidět v expozici Škoda Auto muzea, založeného roku 1995 ke stoletému výročí firmy. Když se muzeum otevíralo, byla mladoboleslavská Škoda už čtyři roky jednou ze značek automobilového koncernu VW. Od té doby je každoročně vyhlášena za nejúspěšnější český strojírenský podnik. A jaké lahůdky na vás ještě čekají ve Škoda Auto muzeu? Třeba vládní pancéřovaný speciál, kterým se po druhé světové válce vozil komunistický prezident Klement Gottwald. V muzeu získaly důstojné umístění mnohé vítězné vozy ze světových rallye. Raritou jsou funkční malá dětská vozidla z meziválečného období. Překvapením je i mladší prototyp vozu Ferat. Zůstal jediným vyrobeným exemplářem, jeho sériová výroba nikdy nebyla zahájena. Zato si ale tenhle futuristický krasavec zahrál ve filmu Upír z Feratu.

Reklama
Sdílejte článek s přáteli:

Našli jste nějakou chybu? Nahlašte nám ji

Report Nahlásit chybu
Reklama
Reklama