Moravským krasem vláčkem a lanovkou

„Moravský kras tu není pro nás, ale my pro něj. Je to náš program, přesvědčení i logika, jež se odrážejí v naší práci, záměrech a názvu společnosti.“
(Ing. Ivo Lachman, zakladatel Společnosti pro Moravský kras “ SMK a. s.)[/]

Vydáváte-li se do srdce Moravského krasu, patrně chcete vidět Macochu a Punkevní jeskyni, dvě nejvýznačnější místa oblasti. Nedaleko odsud leží Kateřinská jeskyně s nádhernou krasovou výzdobou, kterou byste si také neměli nechat ujít. Tím spíš, že je takřka „při cestě“.[/]
Na výlet se můžete vydat dvěma směry: z Brna na parkoviště u propasti Macocha, dolů k Punkevním jeskyním a dál vláčkem do Skalního mlýna, odkud je to ke Kateřinské jeskyni co by kamenem dohodil po turistické značce; nebo naopak. Pokud se vám nechce jít pěšky, využijte místní lanovku a vláček. Možná tady zahlédnete Radka Hejče, náčelníka lanové dráhy, který má svou práci rád a je na její výsledky právem pyšný.[/]
“ Lanová dráha byla spuštěna 6. května 1995, ale historie organizované dopravy v Pustém žlebu sahá o několik let zpět. V pětadevadesátém jsem sem nastoupil jako brigádník a už neodešel. Myslím si, že projekt ing. Lachmana, tedy provoz vláčku a lanovky v Moravském krasu, je velmi zdařilý,“ usmívá se energický mladík a vypráví, jak to všechno začalo. „Skalní mlýn je jakýmsi výchozím bodem pro turistiku v Moravském krasu “ je tady info-centrum, hotel s restaurací a parkoviště, takže mnoho návštěvníků jede přes Blansko právě sem. Myšlenka propojení Skalního mlýna s turistickým areálem na vrcholu Macochy vznikla s prvními ekology, kteří přišli s ideou chránění oblasti. Pustý a Suchý žleb byly dřív křižovány tisíci aut a autobusů. To vláček a lanovka změnili.“
V letech 1991 a 1992 se definitivně rozhodlo o vyloučení motorové dopravy z Pustého a Suchého žlebu, čímž vznikla nutnost zavést dopravu náhradní. Ing. Ivo Lachman zaujal nápadem vláčku na konkurzu, vypsaným státní správou ochrany přírody CHKO Moravský kras a Českým ústavem ochrany přírody, a tím porazil ostatní návrhy (autobusy, trolejbusy). Provoz vláčků byl zahájen 25. května 1993. [/]
Problémy přišly, když se začalo mluvit o lanovce. Ta měla návštěvníky dovést od Punkevní jeskyně na vrchol Macochy, tím jim ušetřit cestu Suchým žlebem a zároveň tuto oblast uchránit motorových výparů. Ekologové se začali bouřit s tím, že lanovka zničí původní ráz krajiny a otřesy, které způsobí, budou mít neblahý vliv na nedalekou Punkevní jeskyni. „Tehdy ing. Lachman navrhl titul ,ropáka roku´, jenž by měl dostat ekolog, který v daném roce nejvíce poškodil životní prostředí,“ směje se pan Hejč a již s vážnou tváří dodává: „V dolní stanici lanové dráhy se při výstavbě objevila rozbuška, barely s hořlavinou, našla se tu přeřezaná lana a podobně. Je to paradox, protože turisti teď jezdí lanovkou, namísto aby křižovaly přírodně významnou oblast v autě. Otřesy nemají na Punkevní jeskyni žádný vliv, to bylo při zkušebních jízdách dokázáno.“ Lanovka Macocha dnes spojuje Macochu (493 m n. m.) a Punkevní jeskyni (361 m n. m.) na dráze 249 metrů a je denně využívána asi patnácti sty turisty.[/]
V roce 2005 slavila lanová dráha Macocha desáté narozeniny. „Pozvali jsme všechny, kteří měli s lanovkou co do činění “ ty, kteří schvalovali, plánovali a realizovali. Cílem bylo dokázat všem prvotním odpůrcům, že lanovka Macocha splnila účel. Od 6. května 1995 do 6. května 2005 jsme přepravili 1 600 000 turistů. Stihli jsme to za 9 000 hodin v 250 000 jízdách,“ komentuje výročí pan Hejč a prozrazuje, že zde v tu dobu také probíhala soutěž pro děti Poznej lanovku. Za správně zodpovězené otázky dostal každý lízátko. Zkuste si, jestli byste uspěli: Kdy byla lanovka otevřena“ (6. května 1995) Jak se jmenuje výrobce a dodavatel lanovky“ (Doppelmayr Rakousko) Kolik kabin má lanovka“ (dvě) Pro kolik osob je jedna kabinka konstruována“ (pro patnáct) Odkud kam vozí lanovka Macocha turisty“ (Punkevní jeskyně “ Macocha)

Sdílejte článek s přáteli:

Našli jste nějakou chybu? Nahlašte nám ji

Report Nahlásit chybu

Komentáře k článku (0)

Mohlo by se vám také líbit

Reliéf Korunování Panny Marie

Icon 03.03.2021

Lidová zbožnost dala vzniknout mnoha drobným sakrálním památkám. V oblasti Českého Švýcars...

Celý článek

Zmizelé ústecké tramvaje

Icon 03.03.2021

Ústí nad Labem patřilo k prvním velkým městům v Čechách, kde byla vybudována síť městské h...

Celý článek

Mlýny na Pšovce

Icon 03.03.2021

„“ odtud jsme šli na Housku, zabloudivše však, zůstali jsme v největším dešti ...

Celý článek

Ráj motorkářů u Velenic

Icon 03.03.2021

Svitavské jeskyně – Pusté kostely – Pekelné doly Ani historikové neumí blíže u...

Celý článek

Kostel sv. Jindřicha ve Starých Hamrech

Icon 03.03.2021

Ve Starých Hamrech byl roku 1865 dostaven kamenný kostel zasvěcený sv. Jindřichovi. Podle ...

Celý článek

Báchorky z Moravského krasu

Icon 03.03.2021

Macocha Oči jezírek sledují lhostejněrozmanitou hru počasí let ptákůi sebevrahů Vdovsky sh...

Celý článek