Moravským krasem vláčkem a lanovkou

„Moravský kras tu není pro nás, ale my pro něj. Je to náš program, přesvědčení i logika, jež se odrážejí v naší práci, záměrech a názvu společnosti.“
(Ing. Ivo Lachman, zakladatel Společnosti pro Moravský kras “ SMK a. s.)[/]

Reklama

Vydáváte-li se do srdce Moravského krasu, patrně chcete vidět Macochu a Punkevní jeskyni, dvě nejvýznačnější místa oblasti. Nedaleko odsud leží Kateřinská jeskyně s nádhernou krasovou výzdobou, kterou byste si také neměli nechat ujít. Tím spíš, že je takřka „při cestě“.[/]
Na výlet se můžete vydat dvěma směry: z Brna na parkoviště u propasti Macocha, dolů k Punkevním jeskyním a dál vláčkem do Skalního mlýna, odkud je to ke Kateřinské jeskyni co by kamenem dohodil po turistické značce; nebo naopak. Pokud se vám nechce jít pěšky, využijte místní lanovku a vláček. Možná tady zahlédnete Radka Hejče, náčelníka lanové dráhy, který má svou práci rád a je na její výsledky právem pyšný.[/]
“ Lanová dráha byla spuštěna 6. května 1995, ale historie organizované dopravy v Pustém žlebu sahá o několik let zpět. V pětadevadesátém jsem sem nastoupil jako brigádník a už neodešel. Myslím si, že projekt ing. Lachmana, tedy provoz vláčku a lanovky v Moravském krasu, je velmi zdařilý,“ usmívá se energický mladík a vypráví, jak to všechno začalo. „Skalní mlýn je jakýmsi výchozím bodem pro turistiku v Moravském krasu “ je tady info-centrum, hotel s restaurací a parkoviště, takže mnoho návštěvníků jede přes Blansko právě sem. Myšlenka propojení Skalního mlýna s turistickým areálem na vrcholu Macochy vznikla s prvními ekology, kteří přišli s ideou chránění oblasti. Pustý a Suchý žleb byly dřív křižovány tisíci aut a autobusů. To vláček a lanovka změnili.“
V letech 1991 a 1992 se definitivně rozhodlo o vyloučení motorové dopravy z Pustého a Suchého žlebu, čímž vznikla nutnost zavést dopravu náhradní. Ing. Ivo Lachman zaujal nápadem vláčku na konkurzu, vypsaným státní správou ochrany přírody CHKO Moravský kras a Českým ústavem ochrany přírody, a tím porazil ostatní návrhy (autobusy, trolejbusy). Provoz vláčků byl zahájen 25. května 1993. [/]
Problémy přišly, když se začalo mluvit o lanovce. Ta měla návštěvníky dovést od Punkevní jeskyně na vrchol Macochy, tím jim ušetřit cestu Suchým žlebem a zároveň tuto oblast uchránit motorových výparů. Ekologové se začali bouřit s tím, že lanovka zničí původní ráz krajiny a otřesy, které způsobí, budou mít neblahý vliv na nedalekou Punkevní jeskyni. „Tehdy ing. Lachman navrhl titul ,ropáka roku´, jenž by měl dostat ekolog, který v daném roce nejvíce poškodil životní prostředí,“ směje se pan Hejč a již s vážnou tváří dodává: „V dolní stanici lanové dráhy se při výstavbě objevila rozbuška, barely s hořlavinou, našla se tu přeřezaná lana a podobně. Je to paradox, protože turisti teď jezdí lanovkou, namísto aby křižovaly přírodně významnou oblast v autě. Otřesy nemají na Punkevní jeskyni žádný vliv, to bylo při zkušebních jízdách dokázáno.“ Lanovka Macocha dnes spojuje Macochu (493 m n. m.) a Punkevní jeskyni (361 m n. m.) na dráze 249 metrů a je denně využívána asi patnácti sty turisty.[/]
V roce 2005 slavila lanová dráha Macocha desáté narozeniny. „Pozvali jsme všechny, kteří měli s lanovkou co do činění “ ty, kteří schvalovali, plánovali a realizovali. Cílem bylo dokázat všem prvotním odpůrcům, že lanovka Macocha splnila účel. Od 6. května 1995 do 6. května 2005 jsme přepravili 1 600 000 turistů. Stihli jsme to za 9 000 hodin v 250 000 jízdách,“ komentuje výročí pan Hejč a prozrazuje, že zde v tu dobu také probíhala soutěž pro děti Poznej lanovku. Za správně zodpovězené otázky dostal každý lízátko. Zkuste si, jestli byste uspěli: Kdy byla lanovka otevřena“ (6. května 1995) Jak se jmenuje výrobce a dodavatel lanovky“ (Doppelmayr Rakousko) Kolik kabin má lanovka“ (dvě) Pro kolik osob je jedna kabinka konstruována“ (pro patnáct) Odkud kam vozí lanovka Macocha turisty“ (Punkevní jeskyně “ Macocha)

Reklama
Sdílejte článek s přáteli:

Našli jste nějakou chybu? Nahlašte nám ji

Report Nahlásit chybu
Reklama
Reklama