Z královského města na kole do lesů.

Vydáme-li se jižně od Kutné Hory směrem na obec Perštejnec, budeme sice stále stoupat do kopce, ale brzy se ocitneme v lesnatých pahorcích. Cesta povede přes Pucheř, kde z cesty můžeme zahlédnou malou kapličku postavenou v 19. století. Z kopce se svezeme do další vsi Kluky. Pokud vjedme do jádra obce, hned při pravé straně se nalézá kostel sv. Jana Křtitele s nápaditou zvonicí. Při pravé straně je po chvíli odbočka, která nás zavede na zdejší zámek z let 1880–90 (vznikl přestavbou původní stavby). Dnes je zámek v soukromém vlastnictví. [/]
Potom se nám naskýtají dvě možnosti, jak pokračovat dál. Buď se vydáme rovně dál přes celou obec a dojedeme do Močovic, nebo se vrátíme na okraj obce a odbočíme z obce doleva směrem na Zbýšov. Pokud bychom, jak námět výletu napovídá, chtěli spatřit krásu zdejší lesů, doporučuje se varianta druhá – směr Zbýšov. Cesta povede nejprve mezi poli, ale cca po 3 km nastane proměna terénu, když odbočíme ze směru na Souňov a pojedme směrem na Hraběšín. Do Hraběšína stoupá klikatá silnice přímo přes les. Budeme nejprve pociťovat únavu, ale za doprovodu bublavého potůčku, který se line lesem, se nám pojede lépe i díky vlahému vzduchu. Poté, co vyjedeme z lesa, již spatříme malou vísku – Hraběšín. Skoro v konci vesnice při levé straně spatříme velkou ohradní zeď a za ní se skrývá zámek. Je to patrová budova ze 17. století, přestavěna ve 40. letech 18. století. Do areálu zámku se vstupuje barokní branou z pol. 18. století. Kdysi byl zámek v držení Sedleckého kláštera. Dnes je soukromým majetkem. I když celý zámek nespatříme, o to hezčí pohled nám připraví další cesta, která vede opět přes lesní porost za doprovodu hojných malin a ostružin. Když si budeme chtít zahoubařit, právě zde jsou skvělé podmínky. [/]
Za druhým stoupáním přes les brzy spatříme v dáli Zbýšovský kostel a před ním ještě věž Opatovického kostela. Opatovice jsou přímo sousední obcí Zbýšova. Zde nalezneme i husitský náhrobek přímo proti kostelu. Za necelý 1 km se ocitneme na okraji Zbýšova, hned napravo zahlédneme pseudorománský kostel Narození sv. Jana Křtitele z roku 1884, který nedávno získal novou okrovou fasádu, viditelnou z velké vzdálenosti. Zbýšov je rekreačním střediskem již několik desítek let. Je to právě Zbýšovský rybník, který každoročně přiláká mnoho rekreantů. Poblíž rybníku je řada chatek pro ubytování, dále na každém břehu rychlé občerstvení a nechybí dokonce dvě místní pohostinství. V létě bývají za zdejším hřištěm promítané filmy v letním kině. V okolí je opět řada lesů, takže nejen rybáři, ale i houbaři si zde přijdou na své. [/]
Ze Zbýšova můžeme pokračovat dál do Kluckých Chvalovic. Je to sice malá vesnička, ale za to se může pochlubit souborem lidových staveb – roubenými chalupami spolu s přilehlými hospodářskými budovami. Z Kluckých Chvalovic pojedeme rovně směrem na Schořov, po 5 km dojedeme ke Schořovské kapličce. Schořovská kaplička si majestátně stojí na vrcholku nad Čáslavskou kotlinou. Schořovská kaple Nanebevzetí Panny Marie je červenobílá osmiboká centrální barokní budova s ochozem, dokončena byl roku 1697 a upravena po požáru roku 1888. Nad portálem je znak Barbory Pöttingové, rozené ze Šternberka. Od kaple vpravo se rovněž rozkládá les, kde se nachází Schořovský lovecký zámeček. Dnes patří zámeček myslivcům a slouží jako myslivna. Z původního zámku zbyl komín z torzovým zdivem. Vydáme-li se na další cestu, budeme od kaple prudce klesat, až dojedeme do obce Tupadly. [/]
V Tupadlech je zachovalá budova bývalého zámku, který rovněž vlastnili hrabata Pöttingové. Jedná se o trojkřídlý zámek s věží na průčelí a arkádovou zdí. Původně zde do roku 1538 stávala tvrz, která byla barokně v letech 1635–40 přestavěna na zámek. Poblíž zámku je u silnice brána se znakem Pottingů z roku 1734. Z Tupadel pojedem směrem na Potěhy, což je vesnice hned za potokem. V Potěhách při silnici je kostel sv. Gotharda – novogotická stavba z let 1856–73. Hned za kostelem odbočíme směrem na Bratčice. Do Bratčic dojedeme po 2 km. V Bratčicích nejprve odbočíme doleva na náves, kde stojí kostel sv. Václava z roku 1300. Vrátíme se zpět na křižovatku a budeme pokračovat směrem dolů doleva a na mostě uvidíme starý mlýn. Na první pohled se nám nebude zdát zajímavý, ale když si pozorněji přečteme pamětní desku na domě, zjistíme, že se zde narodil známý stavitel železnic – Ing. Jan Perner. Od mlýna budeme stoupat dál silnicí, která se bude linout opět do lesa. Při cestě uvidíme v lese mohutné balvany, které se brzy změní ve skálu. V jádru lesa se totiž ukrývá tzv. Tisá skála. Tisá skála leží 392 m n. m. a je cenná hlavně z přírodního hlediska, jde totiž o ryze přírodní výtvor, který je bohatý na soubor periglaciálních tvarů, vzniklých mrazovým zvětráváním žuly v dobách ledových. Celý skalní masív má rozměry 220m x 120m x 30m. Na skále a na balvanovém pokryvu v jejím okolí se zachoval přirozený lesní porost v původním druhovém složení s lípou, javorem, dubem, habrem apod. Pokud sejdeme směrem do údolí k Bratčicím, otevře se nám krásný pohled do Čáslavské kotliny. K Tisé skále se dostaneme i pěšky po žluté turistické značce.

Reklama
Sdílejte článek s přáteli:

Našli jste nějakou chybu? Nahlašte nám ji

Report Nahlásit chybu

Komentáře k článku (0)

Mohlo by se vám také líbit

Putování kolem města Třemošnice

Icon 05.06.2021

Třemošnice se nachází v srdci Železných hor, kde nechybí nádherná příroda, smíšené le...

Pardubické pivo slaví 150 let

Icon 12.11.2021

Pardubice jsou proslulé jednou sladkou lahůdkou – perníkem. Jeho historie je jistě dlouhá ...

Srdcem Českého krasu

Icon 14.06.2021

Naučná stezka Srdcem Českého krasu seznámí návštěvníky s přírodním bohatstvím a historií N...

Na prodloužený víkend do Českých Budějovic

Icon 13.11.2021

Zajeďte si do Českých Budějovic užít příjemnou a klidnou podzimní atmosféru, než všude pro...

Nejkrásnější zámky Karlovarského kraje

Icon 17.06.2021

Karlovarský kraj je proslulý především jako kraj lázeňský, za což vděčí mimořádnému bohats...

Celý článek

Technické památky a další lákadla Ostravy

Icon 20.06.2021

Těžbou uhlí a těžkým průmyslem proslavené město se pyšní skutečně unikátními industriálním...