Na kole dolním tokem řeky Jihlavy

výchozím bodem je obec Dukovany, kde si můžete prohlédnout, kromě pěkné jaderné elektrárny, zachovalý barokní zámek (dnes restaurace, ubytovna a jízdárna) obklopený krajinářsky upraveným parkem a farní kostel sv.Václava. V okolí zámku uvidíte několik barokních plastik. Po prohlídce obce sjedeme po trase č. 5106 dolů k hrázi vodní nádrže Mohelno, ze které je pěkný výhled na pozoruhodnou Mohelenskou hadcovou step.[/]
Po 1 km stoupání vyjedeme nad přehradu a od rozcestníku Nad Mohelenskou stepí se můžete vydat vpravo na její prohlídku po naučné stezce přes národní přírodní rezervaci tzv. jarním vyhlídkovým okruhem. Hadcová step je zvláštní formace skalní stepi, která se vyvinula na hadcových skalách, vystupujících v příkře skloněném svahu nad řekou Jihlavou.[/]
Pak se vrátíme zpět k rozcestníku a pojedeme po modré k rozhledně Babylon, kam přijedeme po lesní cestě s postupně se zvyšujícím stoupáním. Od 41 m vysoké rozhledny postavené v empírovém slohu se vydáme po trase č. 5108, která nás povede převážně po silnicích přes vesničky Kramolín a Popůvky až do Hartvíkovic. Cestou budeme míjet také naše významné vojenské letiště.[/]
V Hartvíkovicích bychom určitě neměli vynechat možnost navštívit Wilsonovu skálu a podívat se tak z výšky 40 m na hladinu Dalešické přehrady. Kousek pod skálou se nachází i pláž s pohodlným přístupem do vody. Přijedeme k ní po žluté turistické značce po lesní pěšině (Hartvíkovický okruh – celkem 3 km). Pak se vydáme po silnici do obce Třesov, kde na křižovatce se silnicí č. 399 odbočíme vlevo a sjedeme dolů k hrázi. Zde se nám naskytnou další úžasné výhledy na skalnaté břehy přehrady zvýrazněné hartvíkovickým kostelem. Pak vystoupáme po silnici do protějšího svahu, kde po 500 m odbočíme vpravo na lesní cestu, kudy vede trasa č. 5007.[/]
Následovat bude 7 km dlouhý úsek vedený výhradně v terénu v krásných a nedotčených lesích ve svahu nad přehradou. Cesta je charakteristická střídáním krátkých stoupání s klesáním a je zpestřena občasným výhledem na strmé svahy přehrady. Tuto pěknou pasáž ukončíme u rozcestí Žleb, které nás nasměruje stoupáním na polní cestu, která vede do obce Třebenice.[/]
Pak pojedeme po nefrekventovaných silnicích v malebné zemědělské krajině přes malé zapomenuté vesničky až přijedeme do Stropešína. Zde se opět vydáme po trase č. 5007, která nás povede terénním sjezdem přes pole a louky k rybníku Bezděkov a dále kolem Velkého a Malého pivovarského rybníku do Dalešic. Trasa míjí Dalešický pivovar, kostel sv. Petra a Pavla a také rozsáhlý, ale v současnosti nepřístupný barokní zámek.[/]
Hned za ním odbočujeme mezi louky a pole. Po chvilce stoupání vjedeme do krásného dubového háje, kterým pojedeme prakticky po rovině až k silnici, která vede přes hráz přehrady do Kramolína. Až dolů k hrázi ale nepojedemem, ale po 1 km klesání zahneme vpravo (směr JE Dukovany 7 km) a budeme traverzovat ve svahu nad vodní nádrží Mohelno.[/]
Kousek za Skryjským mlýnem je rozcestník se zelenou značkou, tam musíme vzít kolo na rameno a odbočit vlevo na malou lesní pěšinu, která vede přes potůček do krátkého, ale velice prudkého kopce. Tam je další rozcestník, od kterého si můžeme zajet 200 m vlevo ke zřícenině gotického hradu Rabštejn. Pak už naše trasa pokračuje nenáročně po lesních cestách. Od rozcestníku Vinohrádky pojedeme po zelené 2 km zpět do obce Dukovany, kde náš výlet končí.

Reklama
Sdílejte článek s přáteli:

Našli jste nějakou chybu? Nahlašte nám ji