Výrobu ozdob v Poniklé zapsanou v UNESCO poznamenal covid, zájem o ni ale roste

Poniklá (Semilsko) 16. prosince (ČTK) – Stejně jako jiné podnikání i výrobu vánočních ozdob ze skleněných foukaných perlí ve firmě Rautis poznamenal koronavirus. Malá sklárna v Poniklé v Krkonoších je přitom dnes jediným nositelem unikátní výroby, která byla před rokem zařazena na seznam nehmotného dědictví lidstva UNESCO. Zájem o výrobu pomalu roste. Je výrazně větší zájem veřejných institucí o ozdoby, o výstavy v muzeích a firma nově spolupracuje také s Českými centry v zahraničí, řekl dnes ČTK předseda představenstva společnosti Rautis Marek Kulhavý.

Reklama

Počátky výroby vánočních ozdob z foukaných skleněných perlí jsou spojené s módou zdobení vánočního stromečku v Evropě na konci 19. století. Tehdy si skláři v Jizerských horách a v Podkrkonoší začali sami pro sebe z drátků a zbytků foukaných perlí vyrábět ozdoby. Obliba miniaturních perličkových kočárků, lokomotiv, hvězdiček či pavoučků rostla, a proto se velmi brzy ozdoby začaly vyrábět ve velkém. Dnes Rautis nabízí přes 20.000 vzorů. Na stejném místě sklárna funguje od roku 1902, v příštím roce tak oslaví 120 let.

Rautis už několik let otevírá svou manufakturu turistům, návštěvníků bylo letos v létě také víc. „Tam se ale těžko soudí. Ano máme vyšší návštěvnost, můžu srovnávat prázdniny, ale do jaké míry je to způsobené tím, že Češi nejezdí moc do zahraničí nebo jestli je to způsobené tím unescem, to se těžko posuzuje,“ doplnil. Kvůli koronaviru chyběli zahraniční návštěvníci, letošní léto bylo navíc poměrně deštivé a to i v minulosti byla vždy návštěvnost o prázdninách vyšší, než když je slunečné a teplé počasí. Turisté mohou do výroby zamířit i o vánočních prázdninách.

Koronavirus připravil firmu na tržbách o miliony. Loni i letos přišla o vánoční trhy, které tradičně zajišťují zhruba čtvrtinu tržeb. Ne všude se k tomu ale podle Kulhavého postavili stejně – zatímco Praha trhy zcela zrušila, v Brně nebo Olomouci prodej vánočního zboží na tržnicích zůstal a Rautis tam tak dál prodává. Prostřednictvím sociálních sítí navíc firma spustila masivní kampaň, aby alespoň část zákazníků nasměrovala na e-shop. Zaměstnanci tak teď nedělají nic jiného, než balí a odesílají objednané zboží. „Ztrátu trhů to ale nevykompenzuje,“ dodal.

Kulhavý dnes ocenil přístup pražského magistrátu, který od trhovců, kteří přišli o odbyt, alespoň část připraveného zboží odkoupil a použije je do dárkových balíčků pro klienty a zaměstnance sociálních zařízení nebo lékaře. „Od nás žádají 365 dárkových balení, které dnes vezu do Prahy. Takhle se měla k trhovcům postavit i vláda, měli od nich to zboží koupit, konečně by třeba veřejná místa byla vyzdobena českými ozdobami a ne čínskými umělými kouličkami,“ řekl předseda představenstva.

Kompenzace, které vláda připravila, podle Kulhavého nic neřeší. „My na žádné kompenzace nedosáhneme, chystám se ale na to, že až skončí ten vánoční mumraj, tak budu po ministerstvu zdravotnictví žádat úhradu škody, kterou mi způsobili svým nařízením. Já se s nimi nechci soudit, v tom zákoně je jednoznačně napsané, že pokud mi ministerstvo svým rozhodnutím v rámci nouzového stavu způsobí škodu, tak že mi ji má nahradit,“ řekl Kulhavý.

Leona Vacková gcm

Reklama
Sdílejte článek s přáteli:

Našli jste nějakou chybu? Nahlašte nám ji

Report Nahlásit chybu
Reklama
Reklama