Kapitánem v jednadvaceti: S lodí na Brněnské přehradě bojuje proti větru i neukázněným pejskařům

Stát se lodním kapitánem patří mezi klukovské sny, které se málokomu podaří splnit. Výjimkou je Jakub Švantner, který v jednadvaceti letech složil kapitánské zkoušky a už druhou sezonu kormidluje lodě na Brněnské přehradě.

Pracovní den pro něj začíná tak, že si obleče tmavomodrou kapitánskou uniformu, vezme do ruky lodní deník, kam zapisuje průběh služby, a vyrazí na loď počkat na zbytek posádky. Trasu z bystrckého přístaviště do Veverské Bítýšky projede za den třikrát nebo čtyřikrát. „Během plavby pak musím dávat pozor na všechna okolní plavidla a plavce. Nejnáročnější je určitě přistávání na zastávkách, obzvláště za silnějšího větru. Jako kapitán musím sledovat povětrnostní podmínky a předvídat, jak si vítr s lodí pohraje,“ popisuje třiadvacetiletý Švantner.

Brněnská přehrada patří mezi klidné vody, proto běžně nezažívá nebezpečné situace. Do potíží se s lodí dostal před třemi lety, kdy ještě pracoval jako lodník. „Při nízkém stavu vody se jezdilo pouze po zastávku Hrad Veveří. Při obratu plavidla jsme najeli na mělčinu a loď na několik desítek minut uvízla. Vyřešili jsme to tím, že jsme cestující nahnali na příď lodi a díky tomu se kapitánovi podařilo vymanévrovat,“ vzpomíná mladý kapitán, kterého v letní sezoně dost zaměstnává proplouvání mezi šlapadly a paddleboardy, jimiž se hladina jen hemží. Někteří si chtějí prohlédnout loď zblízka a když se plavidlo přiblíží, dostanou strach a skáčou v panice do vody, aby uplavali.

Cestující jsou podle něj poměrně ukáznění. Už se nestává tak často, že by lidé v plavkách vběhli na palubu a skákali z ní do vody. Častější jsou diskuse s majiteli psů. I ta nejmenší plemena musí mít nasazený náhubek, což se lidé snaží obcházet schováním zvířat do batohů a tašek.

Lodního kapitána si obvykle lidé představují jako ošlehaného muže s bílým plnovousem, přitom Jakub se stal kapitánem už v jednadvaceti letech. Kvůli zkoušce u Státní plavební správy musel nastudovat zásady plavby s různými druhy plavidel a jejich soustav, jejich konstrukcí a se všemi předpisy, které jej mohou na vodě potkat. Konkrétní plány do budoucna zatím příliš neřeší, ale přiznává, že přehrada i lodě mu přirostly k srdci. „Momentálně chci dokončit vysokou školu a uvidím, kudy se dál vydám. Určitě ale vím, že ježdění za kormidelním kolem se nechci úplně vzdát a chtěl bych se mu aspoň v nějaké míře věnovat co nejdéle, dnes už je totiž přehrada takový můj druhý domov,“ dodává Švantner.

Sdílejte článek s přáteli:

Našli jste nějakou chybu? Nahlašte nám ji

Report Nahlásit chybu

Komentáře k článku (0)

Mohlo by se vám také líbit

Neviditelná výstava Praha – Když Tě vedou smysly…

Icon 27.02.2021

Co je to Neviditelná výstava? Představte si, že jste se ocitli v naprosté tmě … Neviditeln...

Celý článek

Nejvíce adoptivních rodičů a sponzorů v ZOO PRAHA mají sloni

Icon 17.01.2021

Přesně 5 021 adoptivních rodičů a sponzorů se v loňském roce zapojilo do podpory chovu zví...

Celý článek

Do přírody – tucet tras na Vartovnu

Icon 07.02.2021

Centrála cestovního ruchu Východní Moravy reaguje na aktuální situaci, kdy je žádoucí upev...

Celý článek

Vezměte slona na výlet, poznejte spolu hrad Lukov

Icon 21.02.2021

Centrála cestovního ruchu Východní Moravy reaguje na aktuální situaci, kdy je žádoucí upev...

Celý článek

Jak vybrat spacák?

Icon 29.03.2021

Spací pytle mohou nalézt nejrůznější uplatnění. Někdo je využije pouze v létě např. k...

Celý článek

Co nového v Muzeu Karla Zemana?

Icon 29.04.2021

Že už jste o nás dlouho neslyšeli? To proto, že jsme pro vás tiše připravovali novinky v e...

Celý článek