Letní dovolená často začíná zpožděním letadla. Vymáhat náhradu se vyplatí!

V létě se podle dlouhodobých statistik zpozdí zhruba každé dvacáté letadlo. S přívalem dovolených se totiž již tradičně zvyšuje riziko zpoždění leteckých spojů. Za nepříjemná čísla může vyšší počet charterových letů i větší podíl low-costových linek. Cestující přitom můžou v případě zpoždění nebo dokonce zrušení letu požadovat finanční náhradu ve výši až několika stovek eur a nově do náhrad spadá i to, že vlivem zpoždění prvního letu cestující nestihne let navazující. Evropská komise uzákonila právo na odškodění za tyto události v roce 2005 a dál ho rozšiřuje. Za devět let přitom vymohli klienti v Česku na aerolinkách přibližně tři čtvrtě milionu EUR, přičemž jen za loňský rok to bylo přes 450 tisíc EUR.

Reklama

Poškození požadují náhrady stále častěji
V loňském roce se odškodnění domáhaly zhruba čtyři tisíce klientů leteckých společností, jejichž lety se zpozdily nebo byly úplně zrušeny. Podle dlouhodobých statistik je přitom právě nadcházející léto nejinkriminovanějším obdobím, kdy aerolinky nedodržuje letový řád. Vina je často na straně leteckých dopravců – nejčastěji jde o vysokou vytíženost strojů, technické závady nebo přebookování počtu míst.
Od roku 2005 podporuje práva cestujících Evropská unie. Podle jejího nařízení mohou klienti aerolinek žádat jasně definovaná odškodnění za to, že se včas nedostali, kam chtěli. A Češi mají o vymáhání náhrad čím dál větší zájem. „Výše kompenzace se pohybuje od 250 do 600 eur podle délky letu a každý si již spočítá, že se vyplatí se o svůj nárok přihlásit. Proto klientů, kteří se i na nás v této věci obrací, přibývá. I proto jsme nabídli službu i v rámci nákupního košíku spolu s nákupem letenky,“ říká Josef Trejbal z portálu Letuška.cz.

Evropská komise stanovila jasná pravidla
Podle evropského nařízení 261/2004 se může klient letecké společnosti domáhat náhrady v pěti základních případech:
–    zrušení letu méně než 14 dní před odletem
–    zpoždění o více než tři hodiny v cílové destinaci (včetně návazných letů)
–    zmeškání návazného letu (nové)
–    odepření nástupu na palubu (přebookování linky)
–    přesměrování letu
–    snížení přepravní třídy

Na odškodné naopak klienti nemají právo v případě, že ke zpoždění dojde vlivem nepřízně počasí, omezení řízení letového provozu, stávek nebo například závažných politických událostí. Letecké společnosti ale odpovídají za většinu poruch letadla, případně nedostatečné plánování. Pro dopravce ovšem představují náhrady další náklady a k jejich vyplácení se tak nestaví zrovna aktivně. „Například našemu klientovi letícímu z Velké Británie do Prahy přepravce tvrdil, že kompenzaci nevyplatí, protože zpoždění letadla bylo zaviněno poruchou stroje, pro níž není společnost povinna držet náhradní součástku skladem,“ říká František Herynk, z Click2Claim, která se vymáháním odškodnění zabývá. 
Vyžadovat náhradu je možné dva roky zpětně

S reklamací se můžou klienti leteckých společností obrátit buď na specializovanou firmu (např. Click2Claim) nebo přímo na prodejce, u kterého letenku zakoupili. Pobočky těchto firem jsou i na letišti Václava Havla – poškození se tedy můžou své požadavky na náhradu vznést ihned po návratu z cest. Klienti, kteří si nejsou jistí, zda mají nárok na náhradu, můžou přijít na letištní pobočku Letuška.cz – bez ohledu na to, s jakou společností cestovali. Pokud se prokáže, že právo na odškodnění mají, firma Click2Claim celý proces náhrad zajistí.

Reklama
Sdílejte článek s přáteli:

Našli jste nějakou chybu? Nahlašte nám ji

Report Nahlásit chybu
Reklama
Reklama