Jak vybrat a koupit kolo, ze kterého budete prostě nadšeni?

Návod „jak vybrat jízdní kolo“ je relativně častým tématem různých časopisů a serverů zabývajících se cyklo tematikou, avšak dokázali jste po jejich přečtení skutečně poznat který typ a model které značky je to pravé?

Celkem dobře zpracované rady najdete na stránkách některých seriózních výrobců a prodejců kol. Některé skutečně stojí za přečtení, nicméně jsou to všeobecné rady a většinou vás odkážou na to „svoje“ z vlastní nabídky. OK, ale co když je jinde jiné lepší a za mnohem výhodnější cenu?

Reklama

Odborná média dělají často testy jízdních kol, ale vyvstává otázka: jsou to skutečně nezaujaté a nezaplacené testy? Jak to zjistit? Těžko, nezbývá než věřit, že třeba mají pravdu. Pak je tu ještě varianta diskusních fór, chatů apod., ale jak poznat, zda je dotyčný odborník nebo jen spekulant. A bude vás to zřejmě stát i dost času.

Do hry může vstoupit známý, kamarád, který se cyklistice věnuje intenzívně, nebo také můžeme získat rady od prodejce ve specializované kamenné prodejně. A co to dát všechno dohromady? Ale aby to nedopadlo, jako když kočička a pejsek vařili dort. Tudíž nejlepší je vědět, zažít a přesvědčit se sám/sama? My jsme si to vyzkoušeli, udělali špinavou práci za vás. Jak na to a jaké jsou výsledky?

Jste-li spíše lajk a chcete si pořídit nové kolo, prvně si odpovězte na otázky:

– kde budu jezdit (převážně po silnici, po zpevněných cestách, extrémním terénem)

– jak budu jezdit – na hraně, závodně, na „spalování“, volně rekreačně, opatrně pomalu (důležitý je i typ posedu, sportovní jízda vyžaduje aerodynamický posed, rekreační by měla být maximálně – pohodlná, vzpřímená. Typy posedu jsou výborně znázorněny např. zde

– jak často – jednou dvakrát denně do práce a zpátky za jakéhokoli počasí, o víkendech, o dovolených, párkrát týdně

 – s kým budete jezdit – s rodinou s dětmi, s obézní manželkou, mladou sportovně zaměřenou přítelkyní, partou kamarádů příležitostních cyklistů, s výkonnostními sportovci (vždy myslete na to, že mít jiný typ kola, než má skupina, se kterou jezdíte, může být často limitující)

– kolik chci do kola investovat? Investice by měla odpovídat času, který chcete na kole trávit a také vašim ekonomickým možnostem.

Dobrým pomocníkem Vám může být např. konfigurátor, který používá kvalitní český výrobce jízdních kol MAXBIKE a který funguje velmi jednoduše. Pokud jste si odpověděli na základní otázky a máte již vybraný konkrétní typ kola např. „horské kolo“, můžete si jej vybavit podle toho, kde a jak na něm budete chtít jezdit.

Začněme rámem. Možnost výběru ze tří typů designů rámů je tak akorát, více už by byl boj, protože čím více variant výběru je, tím těžší je rozhodování.

S typem terénu souvisí i volba plášťů. Do náročného terénu obujeme pláště s větším vzorem, na zpevněné cesty jsou vhodnější pláště s nižším vzorkem.

Sedlo je velmi důležité, neboť zajistí, že jízda bude pro vše sedací partie spíše pohodlná nebo strastiplná, takže vyberte si. Zde je dobré vzít v úvahu, jaké vzdálenosti budete při svých cyklo jízdách absolvovat. Obecně platí, čím delší vzdálenosti a sportovnější styl, tím vhodnější je tvrdé sedlo.
Možná se vám to zdá jako paradox, ale je to tak. Měkké sedlo je určeno především pro turistiku na kratší vzdálenosti, jízdu do města apod. Někdo preferuje (především dámy – sedla s gelem a dírou, která byla navržena tak, aby vyhovovala právě jim), někdo má raději surovou klasiku bez gelu (to je nutné vyzkoušet).

Pedály se nabízí v různých provedeních – kovové, plastové, nášlapy nebo kombinace pedálů a nášlapů tzv. nášlapné pedály. Kdo si na nášlapy netroufá, pro toho jsou zbytečné a postačí klasické pedály a opačně, kdo je zkušený cyklista a poznal kouzlo nášlapů, je zbytečné mít variantu „kombi“ nášlapných pedálů.

Doplňky  jsou záležitostí především estetickou, máte-li však potřebu mít kolo pěkně „vymazlené“, právě detaily tvoří celek. Opět platí, že dražší doplňky bývají kvalitnější a ve výsledku se vyplatí.
Významným komponentem, který lze zvolit, jsou brzdové čelisti. Záleží na Vás, zda Vám investice v řádech sta korun, stojí za to. Ale pamatujte, že s kolem strávíte nejednu chvilku a je to jako vybírat si „menší auto“, takže byste měli věnovat pozornost všem detailům.

Přejeme hodně štěstí při výběru, pořádnou dávku najetých kilometrů a maximální potěšení z kola!

Reklama
Sdílejte článek s přáteli:

Našli jste nějakou chybu? Nahlašte nám ji

Report Nahlásit chybu
Reklama
Reklama