
Technické památky pro Vinohradské divadlo a okolí
Výlety na industriální technické a průmyslové památky v České republice. Zajímavosti z výroby a techniky, často objekty souvisejících s těžbou, výrobou, dopravou nebo skladováním.
Ostravská industriální architektura. Foto: © Ferdinand Kozeluh z Pixabay.com
Najděte svůj tip na výlet
Celkem může vyhledávat z 18916 tipů
Chrustenická šachta
Důlní skanzen Chrustenická šachta je veřejně přístupný skanzen železnorudného dolu. Nachází se v obci Chrustenice blízko města Beroun. Důl byl v provozu od roku 1861 do roku 1965. Železná ruda zde vytěžená obsahovala až 40 % železa. Ve své době důl patřil k největším a nejvýznamnějším v Barrandienu. Dnes je veřejnosti přístupná jen malá část dolu, […]
Více informací
Cizinecký vstup do kanalizační sítě
Nejstarší část pražské kanalizace, postavená na počátku minulého století podle projektu stavitele Lindleye je dodnes stále funkční. Cizinecký vstup najdete tam, kdy byste ho nejspíše nečekali – na Staroměstském náměstí. Místo bylo v letech 1995–96 celkově obnoveno a dnes je s průvodcem přístupné dveřmi vedle radniční věže. Slouží pro prezentaci výstavby pražské kanalizace. Z místního […]
Více informací
Vozovna Střešovice
Byla postavena roku 1909 a jde o typickou ukázku účelové stavby tramvajové dopravy. Adaptace na muzeum se dokončila 14. května 1993. Základem souboru je 40 kolejových vozidel-16 motorových vozů, 1 letní vůz koňky, 12 vlečných vozů, 11 nákladních a speciálních vozů. Kromě nich najdete autobusy a trolejbusy. Novější období je zastoupeno čtyřnápravovými vozy tramvají typu […]
Více informací
Ekotechnické muzeum
Taky stará kanalizační čistírna v Bubenči. V podzemních prostorách zůstalo zachováno originální zařízení, staré přes 90 let. V přízemí vznikla expozice, zaměřená na historii parního stroje-jsou zde provozuschopné z roku 1903, což je ve světě unikát. Soubor je však i unikát z hlediska architektury, kvalita je zdůrazněna dokonalým řemeslným provedením zdiva, kleneb a konstrukčních článků. […]
Více informací
Křižíkova fontána
Světelná fontána, vybudovaná geniálním vynálezcem Františkem Křižíkem pro Jubilejní výstavu v roce 1891 na holešovickém Výstavišti, byla technickým zázrakem své doby. Pro fontánu velikosti 30 x 40 m použil Křižík tehdy 26 obloukových lamp, které byly jeho vynálezem. Lampy svítily skrz prosklenou desku a kolem nich pak Křižík umístil na 50 vodních trysek. Tryskající voda […]
Více informací
REKLAMA
Ústřední kanalizační uzel
V hloubce 7 m pod Staroměstským náměstím se nachází unikátní technická památka – ústřední kanalizační uzel, do něhož ústí tři menší sběrače odpadních vod z Michalské, z Melantrichovy a z Železné a Celetné ulice. Do prostoru tohoto kanalizačního uzlu se vstupuje železnými dveřmi pod staroměstským orlojem, hned vedle hlavního vstupu do radnice. Původní kanalizační stoka […]
Více informací
Televizní věž Žižkov
Žižkovská televizní věž byla dostavena roku 1992 a od té doby poskytuje Pražanům, ale i turistům řadu služeb: Z rozhledny mají návštěvníci možnost obdivovat úchvatné panorama Prahy. V žižkovské věži naleznete restauraci, která Vám nabídne široký výběr jídel a příjemné prostředí ve výšce 66m. Žižkovská věž také poskytuje kvalitní televizní signál celé Praze i okolí […]
Více informací
Kryt Folimanka
Stále funkční podzemní kryt civilní ochrany Folimanka vznikl na přelomu padesátých a šedesátých let 20. století, v období studené války. Byl budován a následně veden v režimu přísně tajné. Nejstarší stavební plány jsou již z roku 1949. Kryt byl dle dokumentace dokončen v roce 1962 a náklady na jeho stavbu činily v té době 5.912.240 […]
Více informací
Letiště Praha Letňany
Letiště Praha – Letňany je jedním z nejvýznamnějších a nejstarších malých letišť v České republice se statutem veřejného vnitrostátního a neveřejného mezinárodního letiště. Letiště je oblíbené především jako základna pro vyhlídkové lety nad Prahu a okolí, stejně jako pro nabídku pilotního výcviku se zkušenými instruktory. Na letišti je z důvodu ochrany vysazen sysel obecný a […]
Více informací
Výtopna Zlíchov-mašiny
V rámci zázemí pražského Nádraží Smíchov byla už v 19. století postavena výtopna na Zlíchově a kolem ní mnoho kolejí s lokomotivami a vagóny. Svému účelu přestala vyhovovat po sametové revoluci. Situace využil železniční klub, který se dobrovolně zabývá opravami a pronájmem historických železničních vozidel, které se používají hlavně v létě na „spanilé jízdy“ po […]
Více informací
Čechův most
Obloukový železný most je vyústěním Pařížské ulice u Právnické fakulty. Byl dostavěn roku 1908 a projektoval jej architekt Jan Koula. Je vynikající po výtvarné stránce, provázejí ho čtyři bronzové alegorické postavy Viktorií na litinových, 17,5 metru vysokých sloupech od Antonína A. Poppa. Dva bronzové světlonoše zase vytvořil sochař Ludvík Wurzel, z jeho dílny taky pocházejí […]
Více informací
Edisonova transformační stanice
Zřídily jí v letech 1926-30 pražské Elektrické podniky. Stojí v Jeruzalémské ulici a stavbu navrhl architekt J. Libra. Funkcionalistická budova má předsazenou fasádu a monumentalizované prvky bočního trojosého průčelí. Byla na ní umístěna první veřejná kinetická a světelná plastika od Zdeňka Pešánka, co je dokonce zachycená ve filmu Světlo proniká tmou z roku 1930, tedy […]
Více informací
Mlýn Huť
Je připomínkou dávné slávy mlýnů na Čertovce. Stojí ve Všehrdově ulici 14. Stál tu nejpozději už roku 1489. Nejslavnějším majitelem se stal český humanista a právník Viktorin Kornel ze Všehrd, který se stal úředníkem u zemských desek. Dalšími majiteli byli různí šlechtici. Na pozemcích v sousedství mlýna se vybudovaly konírny a jízdárna. V počátku 20. […]
Více informací
Pivovar a pivnice U Fleků
První doložená informace pochází z roku 1499. Řehoř Křemenec přikoupil domy U Strak, U Podušků a Medůlánský dům, aby tak vyrostl areál. Zásadní změny nastaly v roce 1762 za majitele Jakuba Flekovského. Tmavý ležák bavorského typu se tu začal vařit v roce 1843 za sládka Bedřicha Pštrosse a zvelebuje ho rod Brtníků. Varna má původní […]
Více informací
Kolotoč na Letné
Stal se nejstarším zachovalým a vlastně funkčním kolotočem v rámci celé Evropy. Původně stál na Královských Vinohradech, do Letenských sadů ho převezli roku 1894. Dřevěný kolotoč provozoval Josef Nebeský, který ho nechal vyrobit u tesaře Matěje Bílka. Otáčení nejdříve zajišťoval sluha, který byl schovaný v prostoru pod podlahou, hudbu obstarával dnes už odcizený secesní orchestrion […]
Více informací
Lanová dráha na Letnou
Měla délku 109 m, max. sklon 370 promile a překonávala výškový rozdíl 38,3 metru a spojovala restauraci na Letné a býv. most Františka Josefa. Zprovozněna byla 31. 5. 1891 u příležitosti konání Jubilejní zemské výstavy. Jako u lanovky na Petřín jí poháněl systém vodní převahy, roku 1902 provedl František Křižík elektrifikaci. Na tělese se pak […]
Více informací
REKLAMA
Muzeum pražského vodárenství ( architektonická památka ) Praha 4
Je umístěno v objektech vodárny v Podolí. Stará vodárna stála na místě už koncem 19. století, ve 20. letech minulého století se přestavěla podle projektu arch. Antonína Engela. Už v té době byla ceněná pro svůj funkcionalistický styl, technicky taky filtrací přes hrubocezu, což se později několikrát změnilo. Od 50. let se dál budovalo, chemická […]
Více informací
Věžový vodojem Na Zelené lišce
V letech 1906-7 byl postaven podle projektu arch. Jana Kotěry. Stavba v horní Michli pův. sloužila Vršovicím. Šlo o jednu z prvních skutečně moderních budov v Praze, které měly plně sloužit funkčnímu používání bez zbytečné zdobnosti. Jednoduchost je umocněna použitím neomítnutých cihel, pro stavitele typických. Alej štíhlých topolů kolem přístupové cesty umocňuje eleganci věže s […]
Více informací
Branický pivovar
Původně zde stál dominikánský pivovar. Nový pivovar založilo 13 sládků z Prahy a jeho stavba v neorenesančním duchu firmě V. Nekvasil trvala jenom 14 měsíců. Typický znak vymyslel Mikoláš Aleš. Strojní chlazení dodala firma F. Ringhoffer, elektrické zařízení společnost Kolben atd. První várka byla uvařena 5. 9. 1900, pivovar měl dokonce vlastní přístav a parníky. […]
Více informací