
Technické památky pro Navštivte Strahovský klášter. Ukrývá jednu z nejkrásnějších knihoven i zajímavou obrazárnu a okolí
Výlety na industriální technické a průmyslové památky v České republice. Zajímavosti z výroby a techniky, často objekty souvisejících s těžbou, výrobou, dopravou nebo skladováním.
Foto: ©strahovskyklaster.cz
Najděte svůj tip na výlet
Celkem může vyhledávat z 18951 tipů
Vozovna Střešovice
Byla postavena roku 1909 a jde o typickou ukázku účelové stavby tramvajové dopravy. Adaptace na muzeum se dokončila 14. května 1993. Základem souboru je 40 kolejových vozidel-16 motorových vozů, 1 letní vůz koňky, 12 vlečných vozů, 11 nákladních a speciálních vozů. Kromě nich najdete autobusy a trolejbusy. Novější období je zastoupeno čtyřnápravovými vozy tramvají typu […]
Více informací
Mlýn Huť
Je připomínkou dávné slávy mlýnů na Čertovce. Stojí ve Všehrdově ulici 14. Stál tu nejpozději už roku 1489. Nejslavnějším majitelem se stal český humanista a právník Viktorin Kornel ze Všehrd, který se stal úředníkem u zemských desek. Dalšími majiteli byli různí šlechtici. Na pozemcích v sousedství mlýna se vybudovaly konírny a jízdárna. V počátku 20. […]
Více informací
Výtopna Zlíchov-mašiny
V rámci zázemí pražského Nádraží Smíchov byla už v 19. století postavena výtopna na Zlíchově a kolem ní mnoho kolejí s lokomotivami a vagóny. Svému účelu přestala vyhovovat po sametové revoluci. Situace využil železniční klub, který se dobrovolně zabývá opravami a pronájmem historických železničních vozidel, které se používají hlavně v létě na „spanilé jízdy“ po […]
Více informací
Ekotechnické muzeum
Taky stará kanalizační čistírna v Bubenči. V podzemních prostorách zůstalo zachováno originální zařízení, staré přes 90 let. V přízemí vznikla expozice, zaměřená na historii parního stroje-jsou zde provozuschopné z roku 1903, což je ve světě unikát. Soubor je však i unikát z hlediska architektury, kvalita je zdůrazněna dokonalým řemeslným provedením zdiva, kleneb a konstrukčních článků. […]
Více informací
Čechův most
Obloukový železný most je vyústěním Pařížské ulice u Právnické fakulty. Byl dostavěn roku 1908 a projektoval jej architekt Jan Koula. Je vynikající po výtvarné stránce, provázejí ho čtyři bronzové alegorické postavy Viktorií na litinových, 17,5 metru vysokých sloupech od Antonína A. Poppa. Dva bronzové světlonoše zase vytvořil sochař Ludvík Wurzel, z jeho dílny taky pocházejí […]
Více informací
REKLAMA
Pivovar a pivnice U Fleků
První doložená informace pochází z roku 1499. Řehoř Křemenec přikoupil domy U Strak, U Podušků a Medůlánský dům, aby tak vyrostl areál. Zásadní změny nastaly v roce 1762 za majitele Jakuba Flekovského. Tmavý ležák bavorského typu se tu začal vařit v roce 1843 za sládka Bedřicha Pštrosse a zvelebuje ho rod Brtníků. Varna má původní […]
Více informací
Cizinecký vstup do kanalizační sítě
Nejstarší část pražské kanalizace, postavená na počátku minulého století podle projektu stavitele Lindleye je dodnes stále funkční. Cizinecký vstup najdete tam, kdy byste ho nejspíše nečekali – na Staroměstském náměstí. Místo bylo v letech 1995–96 celkově obnoveno a dnes je s průvodcem přístupné dveřmi vedle radniční věže. Slouží pro prezentaci výstavby pražské kanalizace. Z místního […]
Více informací
Ústřední kanalizační uzel
V hloubce 7 m pod Staroměstským náměstím se nachází unikátní technická památka – ústřední kanalizační uzel, do něhož ústí tři menší sběrače odpadních vod z Michalské, z Melantrichovy a z Železné a Celetné ulice. Do prostoru tohoto kanalizačního uzlu se vstupuje železnými dveřmi pod staroměstským orlojem, hned vedle hlavního vstupu do radnice. Původní kanalizační stoka […]
Více informací
Rudolfova štola
V roce 1583 schválil Rudolf II. stavbu štoly, která propojila Královskou oboru s Vltavou a mohlo tak dojít k napájení rybníka vltavskou vodou. Roku 1584 začali kutnohorští havíři s hloubením. Na Letenské (tehdy Belvederské) pláni tak vzniklo pět šachet, které byly následně propojeny. U Vltavy byl postaven malý domek se stavidly nad Novomlýnským jezem (současně […]
Více informací
Lanová dráha na Letnou
Měla délku 109 m, max. sklon 370 promile a překonávala výškový rozdíl 38,3 metru a spojovala restauraci na Letné a býv. most Františka Josefa. Zprovozněna byla 31. 5. 1891 u příležitosti konání Jubilejní zemské výstavy. Jako u lanovky na Petřín jí poháněl systém vodní převahy, roku 1902 provedl František Křižík elektrifikaci. Na tělese se pak […]
Více informací
Národní technické muzeum
Národní technické muzeum, založené roku 1908, je největší českou institucí specializovanou na muzejní exponáty technického charakteru. Shromažďuje sbírky hmotných dokladů vývoje techniky, průmyslu, dopravy, architektury a vědy české i zahraniční provenience. Ve sbírkách Národního technického muzea jsou takové unikáty jako astronomické přístroje ze 16. století, se kterými pracoval Tycho Brahe, první československý automobil nebo jedny z nejstarších […]
Více informací
Kolotoč na Letné
Stal se nejstarším zachovalým a vlastně funkčním kolotočem v rámci celé Evropy. Původně stál na Královských Vinohradech, do Letenských sadů ho převezli roku 1894. Dřevěný kolotoč provozoval Josef Nebeský, který ho nechal vyrobit u tesaře Matěje Bílka. Otáčení nejdříve zajišťoval sluha, který byl schovaný v prostoru pod podlahou, hudbu obstarával dnes už odcizený secesní orchestrion […]
Více informací
Potrubní pošta
První přímá linka začala sloužit 4. 3. 1899 od poštovního úřadu v Jindřišské ulici na poštu Starého Města na Malém náměstí ( U Rotta, dnes Hard Rock Café ). Dnešní zachovalou síť vybudovala německá firma Mix und Genest Berlin mezi lety 1927-32. Je postavena na hvězdicovitém uspořádání, potrubí má na 55 km 24 stanic. Pohonnou […]
Více informací
Edisonova transformační stanice
Zřídily jí v letech 1926-30 pražské Elektrické podniky. Stojí v Jeruzalémské ulici a stavbu navrhl architekt J. Libra. Funkcionalistická budova má předsazenou fasádu a monumentalizované prvky bočního trojosého průčelí. Byla na ní umístěna první veřejná kinetická a světelná plastika od Zdeňka Pešánka, co je dokonce zachycená ve filmu Světlo proniká tmou z roku 1930, tedy […]
Více informací
Muzeum pražského vodárenství ( architektonická památka ) Praha 4
Je umístěno v objektech vodárny v Podolí. Stará vodárna stála na místě už koncem 19. století, ve 20. letech minulého století se přestavěla podle projektu arch. Antonína Engela. Už v té době byla ceněná pro svůj funkcionalistický styl, technicky taky filtrací přes hrubocezu, což se později několikrát změnilo. Od 50. let se dál budovalo, chemická […]
Více informací
Transformační stanice na Klárově
Byla postavena v letech 1930-31 jako nová rozvodna vysokého napětí na místě po zbořených kasárnách V Brusce. Stará měnírna z roku 1900 v ulici U Lužického semináře už totiž nestačila nárokům na dodávky elektrického proudu při rozsáhlé výstavbě tramvajových kolejí. Budova projektovaná arch. Václavem Kvasničkou obsahovala síťové transformátory ČKD, které dodávaly proud po 4000 A, […]
Více informací
REKLAMA
Vodní elektrárna Štvanice
Elektrárna se stala součástí vodního díla na Vltavě. Architektonické řešení na počátku 20. stol. provedl A. Dlabač v duchu pozdní secese. Výrobcem turbín a generátorů byla pražská strojírna Kolben-Daněk. Původně měla tři vertikální trojčité Francisovy turbíny s výkonem 1,2 MW, ročně se tu vyrobilo 5,8 milionů kWh elektrické energie. V roce 1972 jí vyřadili z […]
Více informací
Křižíkova fontána
Světelná fontána, vybudovaná geniálním vynálezcem Františkem Křižíkem pro Jubilejní výstavu v roce 1891 na holešovickém Výstavišti, byla technickým zázrakem své doby. Pro fontánu velikosti 30 x 40 m použil Křižík tehdy 26 obloukových lamp, které byly jeho vynálezem. Lampy svítily skrz prosklenou desku a kolem nich pak Křižík umístil na 50 vodních trysek. Tryskající voda […]
Více informací
Kryt Folimanka
Stále funkční podzemní kryt civilní ochrany Folimanka vznikl na přelomu padesátých a šedesátých let 20. století, v období studené války. Byl budován a následně veden v režimu přísně tajné. Nejstarší stavební plány jsou již z roku 1949. Kryt byl dle dokumentace dokončen v roce 1962 a náklady na jeho stavbu činily v té době 5.912.240 […]
Více informací